Wellbeing je teď ve školství hodně užívané slovo. Jak mu rozumíme? Každý asi po svém. My za tím pojmem vidíme podporu duševního zdraví, dovednost překonávat překážky a zvládat stres. Přijímací zkoušky vyvolávají obavy. V deváté třídě jsme se zaměřili na sebekoučování. Jak sám sebe podpořit, jak zvládnout stres před zkouškou? Ne každý jde k přijímačkám. Ale zkouškám se asi v životě nevyhneme. Někdo už brzy bude dělat řidičák na motorku, pak přijdou závěrečné zkoušky, maturita. Diskutovali jsme o úloze strachu, informuje nás o náročnosti, důležitosti toho, co nás čeká. Mluvili jsme o tom, jak strach zkrotit, aby nám neškodil. Rozebírali jsme, jak naložit se zbývajícím časem do zkoušek. Na co se zaměřit v přípravě? Vyměnili jsme si názory, jakou strategii máme. Někdo sází na pilování toho, co mu jde. Někdo přibírá složitější výzvy, složitější úkoly. Shodli jsme se, že důležitý je kvalitní spánek, strava, ale i pohyb.

Formulovali jsme, co potřebují žáci od nás, dospělých: 

  • podpořit sebevědomí, 
  • připomínat, že normální je nevědět všechno, i když se učím
  • nestrašit kalendářem, ale věřit, že vím, kolik času mi na přípravu zbývá.

Naděžda Dvořáková