1. Charakteristika školy

ZŠ a MŠ Machov je úplná základní škola s právní subjektivitou, jejímž zřizovatelem je Městys Machov. Škola zahrnuje mateřskou školu, I. stupeň a II. stupeň ZŠ. Kapacita školy je 200 žáků. Ve školním roce 2024/2025 navštěvuje školu 113 žáků a mateřskou školu 38 dětí.
Výuka probíhá v malotřídní organizaci na I. stupni a samostatně na II. stupni. I. stupeň má 4 třídy (1. až 5. ročník), kde jsou 2 ročníky spojeny. II. stupeň má 6. až 9. ročník s počtem žáků ve třídách mezi 10 až 18. Nízký počet žáků umožňuje individuální přístup, který vyhledávají rodiče pro žáky s vývojovými poruchami učení a mimořádně nadané žáky. Škola má výjimku z počtu žáků ve třídě.

Výuka:

MŠ 2 třídy                            

1. třída 17 dětí   učitelky   Jitka Vítková, Lucie Nentvich

2. třída 21 dětí   učitelky   Jana Cvikýřová, Hana Lelková ml.

I. stupeň – malotřídní organizace vyučování

I. třída   (1. ročník)  10 žáků   Mgr. Dagmar Šolínová 

II. třída   (2. ročník)  16 žáků   Mgr. Dita Kulichová

III. třída.  (3. ročník)  11 žáků   Blanka Plná

spojena

IV. třída  (4. ročník a 5. ročník) 5 žáků a 16 žáků Mgr. Gabriela Nawrat

II. stupeň – výuka probíhá v samostatných ročnících

  6. ročník                    16 žáků   Mgr. Pavel Kubeček

  7. ročník                   11 žáků   Mgr. Petr Köppl

  8. ročník                   11 žáků   Mgr. Bc. Anna Laslettová

  9. ročník                   18 žáků   Mgr. Jan Nawrat

2. Vybavení školy

Materiální, technické, prostorové a hygienické vybavení školy je na standardní úrovni a odpovídá požadavkům moderní školy. Škola má k dispozici dvě budovy. V jedné budově se nachází první stupeň základní školy, přičemž všechny třídy jsou vybaveny interaktivními tabulemi, a dvě třídy mateřské školy, rozdělené podle věku dětí, které jsou vybaveny hracími koutky. Toto uspořádání vytváří moderní a stimulující prostředí jak pro vzdělávání, tak i pro volnočasové aktivity. V této budově v podkroví se také nachází odborná učebna VV, HV, žákovská knihovna, relaxační místnost a školní družina. Ta má možnost využívat knihovnu a odbornou učebnu VV i relaxační prostor pro své potřeby.

V druhé budově jsou umístěny třídy II. stupně, odborné učebny fyziky, chemie, angličtiny, dějepisu, učebna výpočetní techniky, kabinety, sborovna a ředitelna. Škola využívá také tělocvičnu se dvěma sály a školní hřiště. Sportoviště byla zrekonstruována a jsou pod správou Městysu Machov. K dispozici je školní družina, kterou navštěvuje 30 žáků I. stupně.
Škola také nabízí mimoškolní aktivity, jako jsou kroužky (pěvecký, náboženství, příprava na přijímací zkoušky) a interaktivní programy pro veřejnost (besídky, přednášky, výlety, dílny). Mateřská škola využívá přírodní zahradu, která byla nedávno zrekonstruována.

Škola úzce spolupracuje s úřadem městyse Machov, který vychází škole vstříc a školu v rámci svých finančních možností maximálně podporuje. Zřizovatel má zájem na udržení úplné školy v obci.

3. Charakteristika pedagogického sboru

Pedagogický sbor má 16 členů, z toho 12 učitelů, 3 pedagogické asistenty a 1 vychovatelku školní družiny. Ve škole pracuje poradce pro volbu povolání, metodik prevence sociálně patologických jevů, speciální pedagog, koordinátor školního vzdělávacího programu a koordinátor environmentální výchovy. Všichni pedagogičtí pracovníci se dále vzdělávají, aby zlepšili svou odbornost, a zapojují se do seminářů zaměřených na zvyšování kvalifikace.

4. Charakteristika žáků

Většina žáků pochází z Machova a okolních obcí. Nízký počet žáků ve třídách umožňuje individuální přístup, což rodiče vyhledávají zejména pro žáky s vývojovými poruchami učení. Škola se zaměřuje na vytváření přátelského prostředí a má zpracovány kvalitní preventivní programy, které se zaměřují na prevenci negativních jevů, jako jsou záškoláctví, zneužívání návykových látek a šikana.

5. Projektové vyučování jako brána poznání

Projektové vyučování je jednou z hlavních metod používaných ve výuce. Tato metoda respektuje individuální potřeby dítěte a nezatěžuje jeho psychiku. Pomáhá pozitivnímu vývoji osobnosti a umožňuje dětem získávat poznatky spojené s prožitkem a smyslovým vnímáním. Žáci nacházejí smysl v poznávání a vzdělávání a mají možnost zasahovat do reálného života. Projektové vyučování je vnímáno pozitivně, protože žákům umožňuje prožívat dobrodružství spojená s poznáním světa.

6. Environmentální zaměření ZŠ a MŠ Machov

ZŠ a MŠ Machov je škola se zaměřením na ekologickou výchovu, pro kterou má optimální podmínky. Škola je zapojena do několika dlouhodobých projektů, z nichž nejúspěšnější jsou právě ty z oblasti environmentální výchovy.

V roce 2009 škola získala titul EKOŠKOLA, což je český název mezinárodního programu Eco-Schools, koordinovaného organizací FEE (Foundation for Environmental Education). k Finanční podporu na environmentální výchovu získává i prostřednictvím Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a MŠMT. Prostřednictvím grantů získala škola v minulosti na obnovu památek a úpravu veřejných prostranství více než milion korun.

Pedagogové a žáci se každoročně zapojují do ročních školních projektů se zaměřením na rozvoj komunikativních dovedností, environmentální výchovu, protidrogovou prevenci a etickou a vlasteneckou výchovu. Škola se dlouhodobě účastní soutěží s dopravní tematikou a organizuje kulturně-vzdělávací pobyty v rámci republiky, exkurze zaměřené na profesní orientaci, poznání vlastního kraje, upevnění vztahu k rodné obci a přeshraniční akce podporující multikulturní výchovu.

Žáci druhého stupně absolvují lyžařský výcvik, zatímco žáci mateřské školy, 3. a 4. ročníku se pravidelně účastní plaveckého výcviku. Třídní kolektivy také pracují na projektech zaměřených na tvorbu týmů a respektování druhých, což přispívá k rozvoji spolupráce a vzájemného porozumění.

7. Spolupráce s rodiči a jinými subjekty

Spolupráce s rodiči a komunitou je na vysoké úrovni. Rodiče mohou školu navštívit kdykoliv po vzájemné dohodě s učitelem a jsou pravidelně informováni o činnosti školy prostřednictvím různých médií (internetové stránky, Facebook, Instagram, letáky, Machovský zpravodaj). Škola pořádá dny otevřených dveří, dílny pro rodiče a děti, sportovní akce, besídky, výstavy, Den matek a další.
Škola spolupracuje s úřadem městyse Machov, s polskými partnery, CHKO Broumovsko, ZUŠ v Polici nad Metují, knihovnami, Okresním archivem v Náchodě, s PPP a SPC Náchod, místními spolky i podnikateli.

Propagace školy je zajištěna formou letáků, prostřednictvím webových stránek, Facebooku, Instagramu, prostřednictvím místního měsíčníku Machovský zpravodaj, Polický zpravodaj a deníku Náchodsko. Několikrát ročně je škola veřejnosti přístupná v rámci Dne otevřených dveří či jiných společenských akcí. Spolupracujeme s Českým rozhlasem Hradec Králové.

8. Historie školy

Není známo, ve kterém roce byla škola v Machově založena. V oddací matrice v Polici nad Metují je zápis z roku 1679, kde je uveden jako svědek sňatku „kantor machovský“. Tato zpráva svědčí o tom, že škola v Machově existovala již v tomto roce. První písemná zpráva z roku 1740 hovoří o škole zádušní (farní). Do roku 1837 se vyučovalo pouze v jedné třídě ve dvou skupinách. Docházka žáků byla v té době velmi nedbalá, zvláště v létě v době polních prací a pastvy. Stará školní budova sloužila svému účelu 97 let.

 V roce 1837 byla škola zbořena a na jejím místě byla postavena škola nová. Základní kámen byl položen 7. března 1837. Na podzim roku 1838 byla tato nová dvoutřídní škola slavnostně vysvěcena. V roce 1886 chodilo do machovské čtyřtřídní školy 388 žáků. Dne 1. října 1896 zahájila činnost národní škola v Nízké Srbské. Na pozadí celé akce stál Jaroslav Petr, dosavadní podučitel v Machově.

 1. září 1896 byla machovská škola opět trojtřídní s 215 žáky. Protože stará škola přestala vyhovovat tehdejším požadavkům, začaly se 19. září 1898 kopat základy nové školy na náměstí. Vyučování v nové škole bylo slavnostně zahájeno 16. září 1900. V roce 1913 dal řídící učitel velice zajímavě vymalovat třídy: na stropech byly vyznačeny světové strany, na stěnách metr čtverečný a délka a šířka učebny v metrech.

Dějiny školy v letech 1914–1918

 Válečné události ovlivnily nejen život obce, ale zasáhly i do života školy. Mnoho učitelů muselo nastoupit vojenskou službu už za mobilizace, další byli povoláváni postupně. Tři učitelé z malé machovské školy ve válce padli. Josef Zídka byl jediný učitel, který se z 1. světové války vrátil. Hlavním úsilím učitelů, kteří nebyli povoláni do války, bylo zabezpečit pravidelné školní vyučování. Nebylo to lehké. Protože byl omezen stav učitelů, bylo zavedeno dvousměnné vyučování.

Meziválečné období

 V roce 1921 počala obec Machov usilovat o postavení měšťanské školy. Zemská školní rada povolila otevření měšťanské školy se zpětnou platností až dne 29. 11. 1924. Vyučování začalo slavnostně. Přístavba školy byla dokončena až 13. 8. 1925. Pro Machov to mělo velký význam nejen proto, že děti z Machova a okolí nemusely docházet za každého počasí do vzdálené měšťanské školy v Polici nad Metují, ale vedlo to k posílení významu obce. Není zanedbatelné, že sem byly dávány „na výměnu“ (na handl) i děti z německých obcí, které tak poznaly, často poprvé, český jazyk a českou kulturu. Machovská škola stála vždy na výši soudobých požadavků. Dne 1. 12. 1926 uslyšely machovské děti poprvé Československý rozhlas. V roce 1938 škola zakoupila první rádiový přijímač za 1 440 Kč.

Období po 2. světové válce

 V roce 1946 zakoupila škola první promítací přístroj a uspořádala promítání úzkého filmu pro žáky školy. Dne 1. 1. 1949 byla pro nedostatek žáků zrušena škola v Nízké Srbské. V roce 1949 byla v Machově zahájena pravidelná autobusová doprava. 31. 8. 1966 došlo ke zrušení školy v Bělém. Ve školním roce 1967/1968 se změnila organizace vyučování a každá druhá sobota byla volná.

 V roce 1974 byla dokončena rozsáhlá rekonstrukce staré školní budovy. Do školy chodilo v tomto roce 140 žáků. Ve školním roce 1977/1978 byla zrušena škola v Bezděkově nad Metují. Od tohoto roku byly všechny ročníky machovské školy vyučovány samostatně. V roce 1978 zahájila provoz nová školní tělocvična na louce před katolickým kostelem. Ve školním roce

1978/1979 měla škola 185 žáků. Počet žáků rok od roku stoupal. Proto byla v letech 1979–1984 v akci „Z“ přistavěna druhá školní budova, kde byly vybudovány učebny 2. stupně, odborné učebny a školní jídelna. V tomto roce bylo na 1. stupni 102 žáků, na 2. stupni 108 žáků. Od tohoto roku začalo žáků ve škole ubývat.

 V letech 1996–1997 proběhla další generální oprava staré školní budovy. Dřevěná okna byla nahrazena plastovými, škola byla převedena na plynové vytápění, došlo k výměně ústředního topení a ve třídách byly položeny plovoucí podlahy. Zrekonstruovány byly chodby, schodiště i sociální zařízení. V přízemí školy se nachází mateřská škola, která se v roce 2003 stala součástí školy. V roce 2019 došlo k výměně všech oken v celé škole, protože již nevyhovovaly současným předpisům. Následující rok prošla úplnou rekonstrukcí také plynová kotelna. Video z přestavby kotelny můžete shlédnout na stránkách školy.emí školy se nachází mateřská škola, která se v roce 2003 stala součástí školy. V roce 2019 došlo k výměně všech oken v celé škole, protože již nevyhovovaly současným předpisům. Následující rok prošla úplnou rekonstrukcí také plynová kotelna. Video z přestavby kotelny můžete shlédnout na stránkách školy.